spacer.png, 0 kB
Home
Tenminste de bushaltes 145 in Sloten behouden? PDF Afdrukken E-mail

 

Zoals eerder beloofd, blijf ik - nu de zomervakantie voorbij is - me inzetten om het niveau van openbaar vervoer op Sloten zo veel mogelijk intact te houden. Gezien alle bezuinigingen op dit front om ons heen, is het echter wél verstandig om alleen nog te streven naar wat haalbaar is.

Ik ben er helaas van overtuigd - hoe zeer ik het daar ook mee Oneens ben - dat we niet langer kunnen streven naar het behoud van bus 192 naar Schiphol en Osdorp en dat het ook niet langer reëel is om te vragen bus 145 tot in de stad, of zelfs tot het Haarlemmermeerstation te laten rijden. De Stadsregio - die hier samen met de commerciële vervoerder Connexxion - het besluit over neemt, blijkt treurig genoeg totaal niet open te staan voor in hun ogen kleinschalig leed dat zich af gaat spelen door het stoppen van deze busdiensten. Zij denken alleen nog in termen van snelheid en doorstroming...

 

Active Image

Hoe lang stopt bus 145 nog op de halte Ditlaar? Mogelijk een jaar niet, en daarna weer wel?

Foto: Erik Swierstra.

 

Welke route wordt het?
Het enige onderdeel waarvan ik nog oprecht een goede afloop verwacht, is de route die de ingekorte bus 145 tussen de Sloterbrug naar het zogenoemde 'OV-Knooppunt' Hageland - bij het Belgiëplein in Nieuw-Sloten gaat nemen. Connexxion wil buslijn 145 verleggen en de haltes op de oude route (Osdorperweg, Ditlaar en Sportpark Sloten) opheffen. Dat zou erg vervelend zijn voor de vele gebruikers van al die Slotense voorzieningen (het sportpark, de school, de volkstuinparken en de kerken) en voor de bewoners/bezoekers die niet goed ter been zijn. Sloten houdt dan namelijk alléén de halte bij de molen over! De afstand tot die halte is verder dan volgens de officiële norm (400 meter lopen) toegestaan is, maar daar lijken Connexxion en de Stadsregio zich niets van aan te trekken... De afstand naar de eindhalte van lijn 2 evenwel is nóg verder...

Best mogelijke alternatief
Bus 145 zal vanaf december wél een stuk vaker gaan rijden: ieder kwartier. Als het lukt om de haltes in Sloten te behouden, dan zal een busreis voortaan dus uit twee delen bestaan. Eerst een stukje met 145 naar Nieuw-Sloten en dan:
- naar de stad: overstappen op lijn 2, die elke zeven minuten rijdt.
- naar Schiphol en Nieuw-West: overstappen op bus 69, die iedere tien minuten gaat rijden.

Eén jaar zonder haltes?
Als ik eerlijk ben, denk ik dat we onze handen mogen dichtknijpen als we die drie haltes in het dorp zouden kunnen behouden. Er bestaat overigens een kans dat het nóg niet gaat lukken om de routewijziging van 145 ongedaan te maken. Het is inmiddels al later in het jaar en de nieuwe dienstregeling gaat over drie maanden in. Gezien mijn eerdere ervaringen, zou het me niets verbazen wanneer Connexxion nu al gaat aangeven dat er niets meer veranderd kan worden aan hun plannen.
Dan zeggen ze dat dat niet meer kan, omdat ze al zó druk aan het voorbereiden zijn voor de routewijziging per december 2015...

In dat geval is de strijd nog niet gestreden. Soms moet je geduld hebben... Denk maar aan ál die andere jarenlange acties die voor het behoud van het dorp gevoerd zijn...
Dan gaat het erom om volgend jaar december de oude route van bus 145 in Sloten alsnog weer hersteld te krijgen.

Ondertussen is het van groot belang dat de drie Slotense haltes (en dan vooral Osdorperweg en Ditlaar die nét helemaal nieuw aangelegd zijn!) intact blijven liggen tot ze vanaf december 2016 wél weer in gebruik worden genomen. Het is alleen erg zuur dat zovelen dan - wegens al die bureaucratie en onwil - een jaar lang zónder de bushaltes zullen moeten...

Hoe dan ook: in goede samenwerking met de Dorpsraad blijf ik me inzetten voor een goede afloop! Wordt vervolgd...

Tamar Frankfurther

Uit: de Westerpost van 16 september 2015.

 
spacer.png, 0 kB